Neurolingvističko programiranje (NLP)
Svjesni smo da postoje razni alati, tehnike i metode za unapređenje komunikacije, a neurolingvističko programiranje danas se izdvaja kao jedan od najrasprostranjenijih modela za unapređenje komunikacije. NLP je predmet interesovanja uspješnih menadžera, prodavaca i drugih profesionalaca, ali i pojedinaca kojima je važan uspjeh u pomenutim životnim oblastima.
Na pitanje „Šta će nama neurolingvističko programiranje?“, mogu dati sljedeći odgovor:
Milioni ljudi širom svijeta koriste NLP u različitim oblastima i područjima. Koriste ga u poslu, ličnom razvoju, obrazovanju, opštem zdravlju, u sportu, roditeljstvu, radu s tinejdžerima i mladima, u preduzetništvu, pravosuđu i svim drugim oblastima u kojima su nam potrebni alati za komunikaciju, razumijevanje, ostvarivanje ciljeva i postizanje rezultata.
Zašto ga onda ne bi mogli koristiti i u komunikaciji sa javnostima?!
NLP alati pružaju mogućnost i sposobnost za jasno i efikasno prenošenje poruke i, samim tim, za ostvarivanje velikog uticaja.
Izdvajam tri NLP alata koja nam mogu pomoći u komunikaciji sa javnosti:
Razumijevanje različitih stilova komunikacije
NLP rječnikom ovo zovemo reprezentativni sistemi, dok u žargonu često kažemo mozgovni jezik. O čemu je ovdje, zapravo, riječ?
Svi smo rođeni sa pet čula: vidom, sluhom, dodirom, ukusom i mirisom. Ili vizuelnim, auditivnim, kinestetičkim, ukusnim i mirisnim reprezentativnim sistemima, kako ih nazivamo u NLP terminologji. Naša čula su naši kanali za prijem informacija, a kanale za prijem informacija zovemo reprezentativnim sistemima.
Iako postoji pet reprezentativnih sistema mi ćemo se koncentrisati samo na ova tri: VAK – vizuelni, auditivni i kinestetički. Shodno tome kojim kanalom osoba dominantno prima informacije, postoje tri primarna reprezentativna sistema – vizuelni, auditivni i kinestetički.
Razumijevanje ovih sistema pruža uvid u to kako ljudi misle, čime na raspolaganju imamo dragocjeno oružje za odnos, empatiju i uticaj.
„Svako ko želi da nauči kako da bolje komunicira, bilo poslovno ili društveno, imaće ogromne koristi od ovladavanja komunikativnim jezikom reprezentativnih sistema.“
Da sumiramo. U NLP-u polazimo od toga da svaka osoba ima svoj jedinstveni stil komunikacije i percepcije svijeta, baziran na vizuelnim, auditivnim i kinestetičkim modalitetima. Koristeći NLP možemo bolje razumjeti kako naša publika, odnosno javnost, prima informacije – vizuelno (putem slika), auditivno (putem zvuka) ili kinestetički (putem osjećaja). Ova saznanja omogućavaju kreiranje poruka koje rezonuju sa svakom grupom, čineći našu komunikaciju preciznijom i efikasnijom.
Kreiranje usaglašenosti i povezanosti
Nijedan posao ne može da funkcioniše bez komunikacije, a efikasna komunikacija može da se ostvari tek kada se uspostavi snažan osjećaj odnosa.
Da bismo prihvatili tuđe ideje, mišljenje ili uticaj prvo moramo da ih prihvatimo, a to uključuje stvaranje snažnog elementa povjerenja i percipiranog međusobnog razumijevanja i poštovanja.
Svi akteri u javnosti imaju mogućnost da utiču na mišljenje, misli, potom i na odluke, uključujući i naše. Prepoznavanje toga može nam omogućiti da, sa svrhom, počnemo uticati na njih redom.
Međutim, prije nego što bilo ko bude u mogućnosti da utiče na bilo šta prvo moramo uspostaviti početno povjerenje. Povjerenje je najvažnije ako treba da postoji bilo kakav odnos i može se stvoriti samo kroz uspostavljen odnos, tj. postojanje usaglašenosti.
Bez usaglašenosti nemamo ništa osim besmislenih riječi i djela.
„Povjerenje je najvažnije ako treba da postoji bilo kakav odnos i može se stvoriti samo kroz uspostavljenu usaglašenost.“
A usaglašenost predstavlja stanje uspostavljenog „mosta povjerenja i harmonije“ između dva ili više aktera. U NLP-u, termin usaglašenost poznat je i pod imenom rapport.
Oni koji ovladaju vještinom brzog uspostavljanja usaglašenosti s različitim akterima, imaju sposobnost da se prilagode različitim „mapama svijeta“ svojih sagovornika. Osnova uspostavljanja usaglašenosti je u činjenici – da ljudi vole one ljude koji su im slični.
Dva su osnovna načina za uspostavljanje usaglašenosti: matching i mirroring. Osnovni način za poboljšanje usaglašenosti sa sagovornikom jeste praćenje njegovog govora tijela (mirroring) i obraćanje sagovorniku kroz njegov dominantni reprezentativni sistem (matching).
Da sumiramo: Rapport je temelj povjerenja u komunikaciji. Dvije osnovne NLP tehnike za upostavljanje usaglašenosti su „mirroring“ (ogledanje) ili praćenje govora tijela sagovornika i „matching“ (usklađivanje) ili obraćanje sagovorniku kroz njegov dominantni reprezentativni sistem. Ovi nesvjesni procesi dovode do osjećaja povezanosti i razumijevanja, što je ključno za uspjeh u komunikaciji s javnosti.
Jezički obrasci koji utiču na podsvijest
NLP se posebno fokusira na korišćenje jezika i njegov uticaj na podsvijest. Korišćenjem preciznih riječi, metafora i sugestivnih jezičkih obrazaca, možemo usmjeriti pažnju publike i podstaći određene emocije ili akcije. Ovaj jezički model u NLP-u je poznat kao Miltonov model i pomaže komunikatorima da budu suptilni i uticajni, često prenoseći složene poruke na emocionalnom nivou.
Davno je Sigmund Frojd istakao da su „riječi i magija na početku bile jedna te ista stvar“. Prava riječ u pravo vrijeme može promijeniti nečiji život na bolje, otvarajući mu polja opcija i mijenjajući perspektive. Isto tako, pogrešna riječ u pogrešno vrijeme može nas povrijediti i nanijeti štetu.
Postoji više od trideset jezičkih obrazaca iz rada Miltona Eriksona koji mogu biti sjajan alat za pokretanje promjene kod sagovornika. Treba imati na umu da ovo nisu neki magični trikovi. Ovi jezički obrasci su samo još jedan od NLP alata i mi smo odgovorni za njihovu primjenu, ali i za rezultate i ciljeve koje želimo da ostvarimo. Važan preduslov za uspješnu primjenu ovih obrazaca jeste postojanje usaglašenosti između nas i našeg sagovornika.
Primjena navedenih alata može značajno poboljšati efikasnost naše komunikacije, omogućavajući nam da ostavimo snažan i trajan utisak, bilo da komuniciramo s jednom osobom, malim timom ili velikom publikom.
Na kraju, završavam s porukom legendarnog Tonija Robinsa: „Nije dovoljno raspolagati znanjem. Djelovanje je ono što dovodi do rezultata.“
NLP jeste moćan alat i ono je samo to – sredstvo kojim možemo razviti i poboljšati našu komunikaciju s javnosti.
O AUTORU:
Objavljuje i dijeli edukativan, koristan i zanimljiv sadržaj na temu ličnog razvoja.
Serfifikovani NLP trener od aprila 2021. godine i sertifikovani PoY Practitioner. Trener u oblasti informisanja i savjetovanja mladih, sertifikovan od strane Evropske agencije za informisanje i savjetovanje mladih – ERYICA.
Više od 15 godina iskustva kao omladinski (info) radnik, trener i facilitator, a više od 20 godina uključen u omladinski i nevladin sektor.
Organizovao više od 200 edukativnih događaja. Realizovao više od 100 projekata na lokalnom, republičkom i međunarodnom nivou.
Više od 3.000 sati rada kao omladinski radnik, trener, mentor, facilitator i edukator.