Da si jelo – koje bi to jelo bilo?

Prošlog ljeta sam, kao i svakog četvrtka, poslala ljudima na svojoj listi redovni njuzleter. Međutim, moj inboks je eksplodirao. Stizale su duhovite poruke i mejlovi. Na Tviteru (ili Iksu, ako baš mora) ljudi su danima komentarisali koje bi oni jelo bili. Neko je bio svadbarski kupus, neko ljuta, zapržena čorba.

Da si jelo – koje bi to jelo bilo?
Da si jelo – koje bi to jelo bilo?

Da si jelo – koje bi to jelo bilo?

Prošlog ljeta sam, kao i svakog četvrtka, poslala ljudima na svojoj listi redovni njuzleter. Međutim, moj inboks je eksplodirao. Stizale su duhovite poruke i mejlovi. Na Tviteru (ili Iksu, ako baš mora) ljudi su danima komentarisali koje bi oni jelo bili. Neko je bio svadbarski kupus, neko ljuta, zapržena čorba.


Predstavljali su se kao musaka, voćne Moskva šnite, klasična piletina sa rižom i graškom, a u ponudi je bilo i vojničkog pasulja. Ne pišem o gastronomiji. Moji tajni sastojci su ozbiljni –  komunikacija, mediji i politika. Tačno ono što moja ozbiljna publika voli.

Ali, otkud onda na stolu iće i piće?

Soli i zaprške

Ovako je to zvučalo;

Prije neki dan pričam s prijateljicom iz Sarajeva o ljudima i gradovima. Višečasovni razgovor o svemu i svačemu, gdje je koja od nas bila, šta je sve u svijetu vidjela i probala, vrati nas do Beograda i Zagreba – šta koji nudi, šta koja od nas voli.

I kaže ona kako obožava Beograd, jer je lijep, širok, otvoren i ima mjesta za sve.

U Zagreb isto voli da ode, takođe je lijep je, ali joj je nekako, nekako… kao da nije dovoljno POSOLJEN. Odlično je, veli, skuvan, ali – ili nije dovoljno slan ili NIJE ZAPRŽEN. Uglavnom, neki vrag mu fali.

Sjajan opis, obožavam jednostavan prikaz života koji nas okružuje. Volim jednostavnost u svakom obliku. Pritom, važno je da napomenem, nije bilo riječi o veličini gradova već, jednostavno, o “šmeku”.

Pitala sam onda svoje ljude:

Kako ti kotiraš na jelovniku? Jesi li specijalitet kuće ili si ponuda dana, kompletan ručak od nekoliko evra – od supe do deserta? Ne baš vrhunska delicija, ali si danas tu da, igrajući na sigurno, zadovoljiš nečije potrebe? I vrlo je vjerovatno da će se, dok je tog restorana, tvoji dani ponoviti. Ali, šta kad restorana više ne bude?

Torta ili puding?

Stvarno, da si ti jelo – koje bi to jelo bilo?

Neko JEDNOSTAVNO, ali ukusno – ili si RAPSODIJA okusa, tačno odmjerenog krčkanja i začina, doziranih do savršenstva?

Možda si, pak, TORTA? Kakva? Sa čvrstim ili korama koje se tope u ustima? Voćna, čokoladna, teška, lagana? Ili si stari, dobri, obični PUDING od vanilije?

Zaista je važno da razmisliš o tome koji te sastojak razlikuje od drugih ili možda neki začin.

Ili ti, pak, ne treba ništa jer si baš takav ili takva, sa milijardu grešaka – savršenstvo samo po sebi. Harizma koja plijeni.

Nešto što je za mene, recimo, serviran pršut i kajmak, uz malo vrućeg hljeba. Najobičnija so je izvukla najbolje i napravila spektakl kojem teško mogu da odolim.

Želiš li da traješ i u slučaju da se sve oko tebe sruši? Da jelo ostane traženo i kad restorana ne bude. Želiš li da izvučeš iz sebe baš to, što te čini jedinstvenim proizvodom? Treba li ti zaprška ili je dovoljna samo mrvica soli da nastane čarolija?

Svi su isti-ili, ipak, nisu?

To je lični brend – jednostavno, kad se razlikuješ od drugih.

E sad dolazimo do one čuvene rečenice: „SVI SU ISTI!“

Generalizacija nikad nije dobra, političari se na ovu rečenicu ježe. Ali kad se osvrneš oko sebe i brzinski pogledaš Instagram, druge mreže, političke izjave jedne, druge, pete strane – sve je to u  “pet deka”.

Stvarno je na prvu sve manje-više isto. Kako se onda izdvojiti?!

Komunikacijom. Riječima. Moj konačan odgovor.

Komunikacija stvarno jeste tu da ti pomogne da izvučeš iz sebe najbolje i to tako da te ljudi stvarno čuju i razumiju.

Dolazimo sad i do pitanja – KAKO?

Danas smo izloženi totalnom haosu od informacija. Mnogo je medija, mnogo kanala komunikacije. U svakom trenutku se objavljuje, boga pitaj koliko sadržaja – pisanog, video, audio. Kako se onda u svemu tome izdvojiti?

Kad se u to sve upetljaju i oni „ja, pa ja“ profili, nalik oglasnim tablama – zbrka je još veća.

Zastanimo ovdje. Upravo u tome je ključ.

Prema statistici, 45 odsto potencijalnih kupaca/klijenata/glasača prestaje da prati brend zbog previše samopromocije u komunikaciji.

Za razliku od samopromocije – strategija komunikacije omogućuje nam da prave poruke pošaljemo pravoj publici.

Šta to tačno znači?

Laserski precizno

To znači da se izdvojiš posebnošću, iako je  ta riječ već pomalo “izlizana” i potrošena,  autentičnošću. Onim u čemu istinski “kidaš”.

Sjedi i uradi ono što ja radim sa svojim klijentima. Kreni od čuvene SWOT-analize. Skuvaj kafu, uzmi list papira, olovku i udahni.

Ispiši prvo sve ono u čemu leži tvoja snaga. Tome onda dodaj svoje slabosti, sve potencijalne prilike i prijetnje koje ti stoje na putu. Imaćeš na jednom listu papira istinsko blago. Nešto što je zaista samo tvoje.

Iskren razgovor sa sobom je najteži dio komunikacije. Ali to je već u domenu psihologije. Kad analiziraš sebe svojim očima, plus kako te stvarno drugi vide – tome dodaj kako ŽELIŠ da te oni vide.

Kad se te tri slike ujednače – čestitam, ti si brend.

Tajni sastojak za kraj

Uvjerena sam da svako od nas nešto na svijetu radi najbolje. Kad se tome dodaju stvari koje ti donose radost, teme koje ti u ponoć bude adrenalin – to je to.

To ponudi svijetu. Time se izdvoji. O tome pričaj ljudima.

To su tvoji čarobni sastojci. Od njih praviš specijalitet.

Da rezimiramo – kako komunikacijom i riječima da se izdvojiš?

Tako što pišeš i pričaš o onome, zbog čega ti gore obrazi.

Autor: Marija Milić

  • Savjetnik za medije i političku komunikaciju, edukator i mentor
  • Novinarka i urednica sa četvrt vijeka iskustva u medijima, savjetnik za medije visokopozicioniranih političara u institucijama BiH, predavač i trener na temu medija i političkog komuniciranja na brojnim programima u BiH, edukator i mentor u različitim medijskim i političkim projektima, medijski ekspert Škole za političke studije Savjeta Evrope u BiH.
  • Od prošle godine i mali preduzetnik, vlasnik „MUDRA OVCA komunikacija“. Autor „MUDRA OVCA“ njuzletera o komunikaciji, politici i medijima koji četvrtkom stiže u inboks velike i mudre zajednice.
  • Pomažem ti da javnost precizno čuje TEBE, TVOJE ideje i TVOJU politiku. Jednostavno – da budeš brend.