ROBERT DACEŠIN: Najvažnije je ponuditi vrijednost, ljudi su se zasitili “fejk” sadržaja i savršenih kadrova (FOTO)

U svijetu modernog putovanja, gdje su avanturisti i istraživači prisutni u svakom kutku društvenih mreža, Robert Dacešin se izdvaja kao jedinstven glas i inspiracija mnogima. Kao poliglota, putnik i strastveni promotor Bosne i Hercegovine, Robert je svoj životni put od stidljivog djeteta uspio preoblikovati u globalnog istraživača, koji je posjetio više od 90 država.

ROBERT DACEŠIN: Najvažnije je ponuditi vrijednost, ljudi su se zasitili “fejk” sadržaja i savršenih kadrova (FOTO)
ROBERT DACEŠIN: Najvažnije je ponuditi vrijednost, ljudi su se zasitili “fejk” sadržaja i savršenih kadrova (FOTO)

ROBERT DACEŠIN: Najvažnije je ponuditi vrijednost, ljudi su se zasitili “fejk” sadržaja i savršenih kadrova (FOTO)

U svijetu modernog putovanja, gdje su avanturisti i istraživači prisutni u svakom kutku društvenih mreža, Robert Dacešin se izdvaja kao jedinstven glas i inspiracija mnogima. Kao poliglota, putnik i strastveni promotor Bosne i Hercegovine, Robert je svoj životni put od stidljivog djeteta uspio preoblikovati u globalnog istraživača, koji je posjetio više od 90 država.


Njegov blog, Youtube kanal i društvene mreže ne samo da bilježe njegove avanture, već služe i kao vodič za sve one koji žele istražiti svijet s ograničenim budžetom.
No, put do uspjeha nije bio jednostavan. Robertova priča je ispunjena izazovima, kulturnim šokovima i nevjerojatnim iskustvima, koja su ga oblikovala u osobu kakva je danas. Njegov pristup izgradnji ličnog brenda kombinuje autentičnost, strast i strategiju, a njegova sposobnost da animira publiku kroz iskrene i inspirativne priče, privukla je hiljade pratilaca širom svijeta.
U ekskluzivnom intervjuu, Robert dijeli ključne trenutke u izgradnji svog brenda i daje dragocjene savjete za sve one koji sanjaju o sličnom putu.

Viber intervju

Intervju smo uradili posredstvom glasovnih poruka na Viberu jer je Robert, očekivano, veoma često na putu, gdje snima sadržaj koji dijeli na svom Youtube kanalu i mrežama.

U izgradnji ličnog brenda i njegovog samog opstanka u mnoštvu digitalnog sadržaja najvažnije su, kako kaže, autentičnost i vrijednost koja se nudi publici.

Da li ste imali određenu strategiju ili plan za izgradnju svog ličnog brenda ili se to, kroz putovanja i dijeljenje iskustava, prirodno desilo?

– Sve te stvari su nekako nastale spontano, iako ne mogu reći da je to najbolji način. Ljudi vjerovatno prave projekte i planove za razvoj ličnog brenda, ali mislim da je u pazadini najbitnija ljubav, odnosno da te ljubav motiviše u radu. Rezultat će doći kad-tad. Uvijek sam maštao da živim na putovanjima, ali nikad nisam znao na koji način će to biti. Te 2015. godine kada sam počeo da pišem na blogu o putovanjima, sve to mi je bilo zanimljivo, jer sam smatrao da možda, eto, znam neke stvari koje možda neki ljudi ne znaju, počevši od jeftinih avio- karata. Vremenom je to postalo dosta ličnije, pa sam na kraju sve to prebacio na društvene mreže i na kraju imam video-kanal. Lično poznajem dosta ljudi, ne bih sada da ih imenujem, koji su imali plan kakav će kontent da kreiraju, koji donosi pratioce bez obzira da li to vole ili ne. Kod mene to stvarno nije tako. Kod mene je to, jednostavno, bila želja za putovanjima koja je uvijek bila prisutna. Da mi se ponudi veća plata za neki posao, ja bih radio ovo jer u tome istinski uživam. Nekada je ovaj posao fizički zamarajući, ali iskustva koja dobijam su nešto najbolje.

Koje digitalne platforme su se pokazale najefikasnijim u izgradnji Vašeg brenda?

Praktično, ja sam na svim platformama, a bavim se i digitalnim marketingom. Svaka platforma ima određenu nišu, jer su sve platforme dobre za putovanja. Facebook, Instagram i Tiktok su super; blogovi dolaze u obzir jer ljudi i dalje čitaju, pretražuju, traže i mislim da to nikada neće nestati. Po mom mišljenju, Youtube je dugoročno najbolji kanal jer je konkurencija u našoj zemlji dosta mala, puno je slobodnog prostora, malo je kvalitetnih Youtube kanala. Video koji se sada snimi ostaje i moći će se gledati za 50 godina. To je odlična prilika da kada napraviš neki sadržaj, imaš publiku i kroz 20 i nekih godina. Dok, naprimjer, objava na Instagramu nakon 15-20 dana nestaje. Youtube nije društevna mreža, više je pretraživač. Kada bismo se zapitali koliko dobrih Youtube kanala ima na našem jeziku, vjerovatno jedan do dva po niši, tako da ima mnogo prostora. Jeste težak kanal, jeste komplikovan, oduzima mnogo vremena, ali mislim da ima puno prostora kod nas.

Kako biste opisali stil i sadržaj koji stvarate na svojim platformama? Šta je ključno za animiranje publike?

Prije svega se smatram putnikom, ostalo je sve pet stepenica ispod toga. Prezirem tu riječ influenser. Ne volim da me tako nazivaju. Smatram da to što ja radim predstavlja gajenje kulture putovanja i širenje priča o narodima, jezicima, o situaciji u svijetu, kako se negdje živi. Glavni cilj je edukacija ljudi. Nadam se da me prate zato što im je moj sadržaj edukativan, koristan, a ne zato što im je možda smiješan i slično. Cilj je da bude korisno. Recimo da se kroz moj video sa putovanja iz Japana, dobije neka korisna informacija, kulturološko iskustvo koje, možda, ne možete naći na internetu.

Kolumbija – top zemlja

Kako usklađujete želju za  promocijom putovanja sa autentičnim prikazivanjem iskustava?

Cilj nije prikazati samo lijepe stvari. Nerijetko se u mojim videima spominju i one koje nisu tako prijatne. Npr, kada smo bili na Jamajci prikazali smo dosta opasan dio i loš smještaj. Uvijek ću reći ako su neki izleti skupi, ako drugi nisu, cilj je da preporuka za to mjesto koje posjetimo, bude iskrena. Eh, sad, opet je stvar percepcije. Nekad mi ljude zamjeraju da je dosta stvari fino, ali ja opet mnogo toga posmatram na fin način. Mislim da većina sadržaja koji kreiram, odnosno moje lično iskustvo, nije ni umanjeno, ni uljepšano, niti uvećano, već je to samo moja percepcija. Ali, opet ne mora da znači da je loše ili dobro. Meni je, recimo, Kolumbija top zemlja, a bio sam u 102 države. Neko će reći da je nesigurno, a ja uopšte nisam stekao takav utisak. Sve zavisi od momenta koji se desi, lokacije, vlastite, lične percepcije i drugih stvari.

Da li ste razmišljali o načinu da monetizujete svoj lični brend?

Jesam, ali smatram da od ovoga što radim ne trebam više. Dodatna monetizacija zahtijeva više posla, a i ovako ima dosta. Možda je veći cilj da se promovišu neke stvari u BiH, u Banjaluci, postoje te neke priče koje vidimo oko sebe, bez sticanja finansijske koristi. Znam da postoje načini za dodatnu monetizaciju, ali to suštinski oduzima mnogo vremena. Sada sam u fazi da bih se radije posvetio putovanima, porodici, ljudima oko sebe. Vjerovatno ću nekada doći u tu fazu i to bi sigurno bio neki super “pasivan” prihod. Konkretno, oko 70 odsto moje zarade dolazi sa Youtubea, oko 20 odsto je od Instagrama, Facebooka, a desetak odsto sa sajta koji imam od 2015. godine. Mislim da je odlična stvar kada si prisutan na većem broju kanala, zbog mogućnosti pasivnog prihoda, a pogotovo sa kanala koji nisu društvene mreže i daju opciju da se sadržaj kreira i da se dugoročno zarađuje. Recimo, neko “gugla” šta vidjeti u Firenci, naći će tekst na mom blogu koji je dobro rangiran na Googlu. Ljudi će putovati u Firencu i za 15 godina, a ako ja putem tog teksta prodajem neku turu i smještaj, imam možda neku zaradu od 10 do 15 odsto, što je super, tako da se i tu uvijek “skucka” za neki džeparac. To neko ranije osvješćenje u vezi s tim da budem prisutan na što više kanala, sada mi je super došlo. Doći će dan kada FB, IG ili Tiktok neće biti toliko popularne mreže, a veći broj kanala daje opciju da se lagano prebaciš na neke druge kanale koji u tom trenutku budu popularni.

Koji su najveći mitovi o izgradnji ličnog brenda, koje ste razbili na svom putu?

Najveći mitovi? Hmm. Dobro pitanje. Neke stvari koje sam planirao da će se desiti su se i desile, ali i sa digitalnim sadržajem se bavim dugo i čitam dosta tu strukturu biznisa. Neki glavni savjet je da treba da budeš autentičan i da ljudima daješ vrijednost. Mislim da je ključna riječ vrijednost u svakom smislu. Bez obzira da li si konstantno šaljiv, šaljiviji od drugih, konstantno harzmitičniji od drugih, edukativniji od drugih, ali da daješ ljudima vrijednost koju tako lako ne mogu naći na mnogim drugim mjestima i da to ponavaljaš iz mjeseca u mjesec, iz godine u godinu i dugoročno ćeš doći do pozicije koju vjerovatno želiš. Svi mi sigurno tražimo sadržaj koji nam budi neke fine emocije, kvalitetnu obrazovanost i novu vrijednost. Bitno je tako se i postaviti, razmisliti kakav sadržaj želimo da kreiramo, kakvu vrijednost ćemo ponuditi ljudima koji nas prate. U slučaju putovanja, vrijednost informacija koje se daju, kada se multiplikuju kroz hljade objava, kada učine da neko kaže da si “kul”, jer kod tebe nešto može da nauči. Mislim da je vrijednost ključna stvar.

Kako održavate blisku vezu s publikom? Da li redovno ili povremeno komunicirate s njima, da li je to putem videa, slika, komentara ili poruka?

Iskreno, ne mogu se baš pohvaliti da sam preažuran i da odgovaram na svaki komentar, preraslo je to u fazu kada ima previše komentara zato što sam na nekoliko platformi. U početku sam odgovarao na svaki komentar, sada ih prelistam i tako kroz neke od njih često dobijem inspiraciju za nove teme i slično. Prosto ne mogu da odgovaram na sve komentare, to je vremenski prezahtjevno, a mislim da kroz njih može često da se sazna šta ljudi žele i da se “pokupe” neke ideje.

Od sajta do video kanala

Kako se Vaš brend razvijao od početka do danas? Koje su ključne promjene koje ste napravili?

Sve je počelo 2015. godine kada sam pokrenuo blog, kada mi je dobar prijatelj napravio sajt. Onda sam prve dvije godine bio baziran samo na sajt, dok sam 2017. godine aktivnije uključio Facebook i Instagram i tako je bilo sve do 2020, do korone. Potom sam se aktivnije uključio u Youtube, jer je bilo više slobodnog vremena. Tada sam shvatio da će ljudi u doba kriza, kakve god da su, uvijek gledati video-sadržaj i konzumirati ga, tako da sam sebi možda više dao motivacije da snimam i kreiram sadržaj za Youtube. Na kraju se ispostavilo kao super. Tako da je taj zaokret prema video-kanalu, bio možda najveći pomak i to shvatanje da su se ljudi, naročito u posljednjih godinu-dvije, zasitili “fejk” sadržaja sa filterima i sa savršenim kadrovima. Ljudi žele autentičan sadržaj. Mislim da je sirov i autentičan sadržaj nešto što je, na duge staze, najbolje za društvene mreže. Kada bi sada nekome davao savjet kakav sadržaj da kreira, rekao bih da ne uzima nikakv “profi” aparat, nikakvu kameru, već samo neki normalan telefon. Bitna je informacija, priča, storytelling je najbitniji i da bude što prirodnije. Tiktok radi dobar posao i zato je popularna mreža, jer je vrlo autentična, sirova i nema namještanja kog su se ljudi zasitili.