Lovac na jelene

Tokom 25 godina prakse često sam svjedočio kako se mnoge kompanije, kada je riječ o identifikaciji ciljane (primarne) publike, suočavaju s izazovima. Znamo da je svaki proizvod ili usluga namijenjena određenoj publici, no mnogo puta sam čuo tvrdnje da je neki proizvod “za sve”.

Lovac na jelene
Lovac na jelene

Lovac na jelene

Tokom 25 godina prakse često sam svjedočio kako se mnoge kompanije, kada je riječ o identifikaciji ciljane (primarne) publike, suočavaju s izazovima. Znamo da je svaki proizvod ili usluga namijenjena određenoj publici, no mnogo puta sam čuo tvrdnje da je neki proizvod “za sve”.


Možda bi ovde mogli izdvojiti jedino vodu, ali čak i tada bi trebalo paziti na način pakovanja, jer ekološki osviještene osobe neće kupiti vodu u plastičnoj boci.

Koristeći metaforu lova, istražićemo kako pravilna priprema i razumijevanje ciljne publike mogu biti ključni za uspješnu komunikaciju.

Iako nikada nisam bio u lovu, kada bih se našao u situaciji da trebam krenuti u lov, vodio bih se istim principima kao i kada započinjem kampanju oglašavanja.

Analiza publike

Prvo, trebam znati koju “životinju lovim”. U kontekstu korporativnog svijeta u kojem živimo, životinje simbolizuju različite segmente publike koje želimo dostići. Svaka “životinja” ima svoje karakteristike, navike i potrebe. Lovačka sezona na jelene obično se odvija u jesen, lov na veprove najčešće je tokom zime i proljeća (kada su zbog manje vegetacije uslovi povoljniji za lov), dok lov na medvjede počinje u proljeće i traje do jeseni. Zavisno o kojoj životinji je riječ, lovci koriste različite metode – od čekanja i zasjeda, do potjera.

Dakle, prije nego što krenem u „lov“ trebo bih analizirati podatke da bih razumio preferencije i ponašanje ciljane životinje (čitaj publike). U korporativnom svijetu koristio bih različite alate za istraživanje tržišta koji mi mogu pružiti ključne uvide u to gdje i kako se ciljana publika ponaša, kako razmišljaju i donose odluke. To je koristan način da oblikujemo personalizovane poruke u skladu s njihovim specifičnim interesima i potrebama.

Cilj nije samo privući pažnju, već je ključno i “uhvatiti“ (i zadržati) publiku. Zavisno od toga šta nam je bio cilj, publika je dobila informaciju, razumijela poruku, promijenila ponašanje, kupila proizvod ili uslugu. Reagovanje publike daje značenje komunikaciji.

Svaka grupa ljudi ima svoje specifične interese i potrebe. Isti proizvod neće privući svaku osobu, baš kao što različite životinje zahtijevaju različite tehnike lova. Bitno je znati da identifikacija ciljne publike nije samo određivanje demografskih parametara, već razumijevanje njihovih vrijednosti, interesa i ponašanja. Tako mlađa publika možda cijeni brzinu i efikasnost dok, s druge strane, njihovi roditelji traže sigurnost i pouzdanost u proizvodima.

Poruke

Kada govorimo o porukama, one su ključne za stvaranje veze s publikom. Jezik, ton i stil moraju odgovarati njihovim vrijednostima – ono što privlači jednu grupu, može potpuno odbiti drugu.

Nakon što spoznam koju životinju lovim, dolazi trenutak upoznavanja pravila lova. Svaka vrsta lova dolazi s vlastitim setom propisa i etičkih smjernica. U korporativnim komunikacijama to se može prevesti u razumijevanje pravnih i etičkih okvira u kojima djelujemo. To znači da bi prije početka kampanje trebao upoznati odgovarajuća pravila i regulative koje se odnose na ciljnu publiku. Postoje pravila šta se smije a šta ne smije oglašavati, a za obavijesti o indikacijama, mjerama opreza i neželjenim dejstvima posavjetujte se s ljekarom ili farmaceutom. Ovo, takođe, može uključivati i  upoznavanje algoritama na društvenim mrežama.

Cilj i povjerenje

Osim što je potrebno znati pravila, treba biti spreman i fizički. Oprema koju koristim u lovu može biti metafora za alate i strategije koje primjenjujem u komunikacijama. Koje poruke koristimo? Koje kanale komunikacije odabiremo? Koje resurse imamo na raspolaganju? Ako koristim pogrešnu opremu ili se ne pripremim dovoljno, postoji rizik da neću postići željeni rezultat. U svijetu komunikacija to može značiti – promašiti cilj i izgubiti povjerenja publike.

Odabir pravog trenutka za odlazak u lov od presudne je važnosti. Postoji pravi trenutak kada je jelen najaktivniji, a za uspješne marketinške strategijе to može biti trenutak kada su ljudi najspremniji da prihvate našu poruku. Analiza trenutnih trendova, sezonskih promjena i društvenih kretanja može mi pomoći da prepoznam kada je idealno vrijeme za komunikaciju. Pravi trenutak može značiti razliku između uspjeha i promašaja.

U lov neću ići sam. U korporativnom svijetu ključnu ulogu u uspjehu ima tim. Bilo da je riječ o internom timu ili eksternim partnerima, važno je imati prave ljude uz sebe. Raznolikost iskustava i stručnosti može obogatiti naš pristup i obezbijediti da pokrijemo sve aspekte ciljne publike.

„Lov“ na uspjeh u korporativnim komunikacijama zahtjeva pažljivu pripremu, analizu i fleksibilnost. Kao lovci moramo biti strpljivi i prilagodljivi. Čak i ako krenemo s jasnom vizijom i planom, možda ćemo se na kraju suočiti s nepredviđenim okolnostima. Ako krenemo u lov na jelena možda ćemo se vratiti praznih ruku, a možda i s ulovljenim medvjedom. Bez obzira na rezultat, ne zaboravite napraviti i objaviti fotografiju.

Svi prethodno spomenuti aspekti pripreme za lov, ključni su za uspješnu komunikaciju s javnošću. Ono što će nam omogućiti dalji razvoj, napredak i postizanje uspjeha jeste temeljita evaluacija aktivnosti i postignutih rezultata. Kao što kaže jedna mudra poslovna izreka: “Ako ne možeš izmjeriti, ne možeš ni poboljšati.”

I na kraju, umjesto da se pitamo jesmo li spremni za “lov”, trebamo se pitati – koga “lovimo”,  jer prava prilika leži u prepoznavanju i razumijevanju naših ciljanih publika.