Sjetimo se kratkoročnog, srednjeročnog, dugoročnog, petogodišnjeg, razvojnog plana i drugih elemenata koji ukazuju da je planiranje zauzimalo i zauzima veoma važno mjesto u društvu, posebno u fazi koja treba da doprinese većem stepenu razvoja. Proces strateškog planiranja uvodi nas u svijet razmišljanja o svrsi postojanja bilo kojeg poslovnog sistema, njegovim težnjama i perspektivama, te nam pomaže da ih dostignemo kroz jedan isproban, teoretski zasnovan, sistematski organizovan i efikasan proces. Taj proces je prilagođen i relevantan za sve one koji imaju iskrene želje i namjere da se usmjere u razvoj uz efikasno iskorištavanje raspoloživih resursa, snaga, prilika i mogućnosti.
U početku, na planiranje se gledalo kao na “sveti gral” korporativnog menadžmenta: metod proučavanja i reagovanja na ekonomske i marketinške uslove u cilju maksimiziranja pozicije i prihoda kompanije. To je pomoglo da su mnogi od malih i efikasnih poslovnih subjekata djelovali sa maksimum talenta i inovacija i minimum administracije i birokratije.
Strateški plan: Šta je to?
Zapamti: Ako ne znaš gdje ideš, vjerovatno ćeš tamo i završiti – nigdje!!!
Strateško planiranje je proces odlučivanja koji, u strogo utvrđenom vremenu, definiše pravac rada i razvoja kompanije, njeno mjesto u budućnosti i metod/način stizanja na to mjesto. Ona ima viziju najbolje budućnosti kada se uspješno dostignu ciljevi i ostvari promjena. U namjeri da stignete do najbolje budućnosti, treba da ucrtate mapu puta. Mapa puta će biti rezultat procesa strateškog planiranja. Planiranje je detaljan posao kroz koji će vaša kompanija stvoriti sliku uspjeha.
Strateško planiranje – na koja pitanja odgovoriti?
Bilo da planirate za program, odjeljenje, sektor ili cijelu kompaniju, pitanja na koja odgovarate u procesu strateškog planiranja su ista. Ova pitanja su jednostavna i usmjeravajuća; ona od vas i vaših kolega zahtijevaju da preispitate i istražite:
- Zašto kompanija postoji? Odgovor na ovo pitanje će biti izjava o misiji, koja opisuje glavnu svrhu djelovanja i vrijednosti.
- Šta daje vašoj kompaiji život i značenje? Ovo razjašnjava kako otkrivate momente šta je najbolje za vašu kompaniju.
- Šta vaša kompanmija želi da učini? Odgovori na ovo pitanje će biti postavljeni kao prijedlozi za budućnost (vrlo često zvani strateški ciljevi) koji opisuju idealni smisao postojanja. Prijedlozi za budućnost izražavaju šta bi kompanija činila kao najbolji izbor.
- Šta kompanija čini dobro? Vaš odgovor na ovo pitanje će pokazati koji faktori su proizveli uspjehe.
- Gdje vaša kompanija želi da ide? Odgovor na ovo pitanje će biti izjava o viziji koja vrlo kratko opisuje sliku najbolje budućnosti vaše kompanije šta se želi kreirati ili čemu se nadati.
- Kako će kompanija to ostvariti? Odgovor na ovo pitanje je akcioni plan koji određuje specifične akcije.
Predstavimo strateški plan na jednostavan način:

Ako je tačka A mjesto gdje se kompanija sada nalazi, a mi u skladu sa našom vizijom želimo da ona u određeno vrijeme dođe do tačke B, na nama je da definišemo kako stići do te tačke. Da li će naša linija biti prava ili krivudava, crna crvena ili plava, puna ili isprekidana to zavisi od projekcije rasta.
Ko planira?
U proces strateškog planiranja treba uključiti pojedince sa različitim iskustvom unutar kompanije. Ne treba se strateško planiranje ograničiti samo na visoko pozicionirano osoblje. Pokušajte odabrati ljude koji predstavljaju širok presjek kompanije. Važno je da svi imaju priliku da doprinesu na neki način u ovom procesu.
Zašto je strateški plan važan?
Plan ulijeva sigurnost jer je usmjeren u već određen pravac kojem stremimo. Plan služi da se lakše odrede operativni ciljevi i zadaci pojedinih programa i projekata, da se lakše upoznaju ostali sa djelatnošću i svrhom postojanja. Takođe plan se temelji na prioritetima i smanjuje mogućnost “rasipanja vremena” za manje bitne stvari.
Proces strateškog planiranja
Opšti pristup izrade strateškog plana podrazumijeva u pripremnoj fazi pregled ključnih dokumenata, imati uvid u dosadašnje strategije kao i obaviti razgovor sa ključnim osobama u kompaniji korišćenjem upitnika koji će se kasnije obraditi i njegovi rezultati inkorporirati u dokument. U fazi planiranja potrebno je načiniti sesije sa predstavnicima različitih struktura u kompaniji i provesti proces kroz standardne elemente strateškog plana: definisanje vizije i misije, načiniti analizu situacije korišćenjem metodologije SWOT ili SOAR, kao i PESTe, definisati strateške ciljeve, očekivane rezultate i sačiniti akcioni plan sa finansijskom projekcijom. Posljednji segment planiranja biće definisanje indikatora praćenja i vrednovanja realizacije.
U fazi dizajniranja strateških dokumenata sublimiraće se dobijeni nalazi i rezultati rada i kreirati dokument zasnovan na standardnim elementima na kojima je počivao proces planiranja.
Planiranje predstavlja polaznu tačku upravljanja kompanijom. Dobro postavljeni ciljevi čine temelj za postizanje uspjeha poslovanja i vođenje i upravljanje ljudskim potencijalima imaju važnu ulogu u ostvarenju ciljeva. Glavni zadatak strateškog menadžmenta je donošenje odluka i provođenje aktivnosti kojima se nastoje uskladiti mogućnosti i sposobnosti kompanije s prilikama i prijetnjama iz vanjske okoline. U tom dugotrajnom procesu treba identifikovati ključne unutrašnje i vanjske strateške elemente, čiji međuodnos oblikuje poslovno okruženje. Strateškim upravljanjem i planiranjem se postavljaju ciljevi, oblikuje i izvodi strategija, te se kontroliše taj cijeli proces.
Velike i brze promjene u okolini predstavljaju bitan faktor u poslovanju svake kompanije. Poznavanje i praćenje okoline je jedan od najvažnijih segmenata da bi se pouzdano predvidjela budućnost i postavio temelj za buduće poslovanje.
O Autoru:
Ilija Trninić je vlasnik “ConTemplum Consultinga” i direktor Centra za trening, razvoj i lobiranje i dugogodišnji ekspert u planiranju i razvoju poslovnih i organizacionih sistema i projekata