U prilog tome govori i podatak da je za 11 odsto pao broj ispitanika koji kažu da je sloboda izbora, odnosno broj platnih opcija koje je omogućio trgovac, faktor koji ne utiče na odluku o obavljanju kupovine, dok ih jednostavnost i praktičnost plaćanja (28 odsto) prvenstveno opredeljuje da se na kasi opredele za karticu umesto gotovinu.
MasterIndex pokazuje da je za 9 odsto porastao broj korisnika koji se izjasnio kako je koristio karticu u proteklih sedam dana i on sada iznosi 79 odsto. Kada je reč o tome gdje se najčešče koriste kartice i dalje su to najčešće supermarketi i hipermarketi, gdje karticama plaća 3 od 4 korisnika.
Na listi se nalaze i butici (58 odsto), male trgovačke radnje (55 odsto), benzinske stanice (51 odsto), restorani i kafići (43 odsto), klubovi, i tako dalje. Kada je reč o mjestima na kojima bi korisnici kartica želeli da plaćaju bezgotovinski, a nemaju tu mogućnost, prvi izbor su, kao i prošle godine, pijace (29 odsto), a za njima slijede trafike (27 odsto) i sve kurirske službe (25 odsto).
Očekivano su se popusti kod trgovaca našli na prvom mjestu liste faktora koji bi podstakli češće korišćenje bezgotovinskih plaćanja, kako je reklo 62 odsto ispitanika. Sama mogućnost da se uopšte plaća kartično bi podstakla skoro polovinu (43 odsto) ispitanika da to i urade, a 39 odsto njih bi se odlučilo za ova plaćanja kako bi istovremeno podigli i gotovinu na mestu prodaje.
Beskontaktna i mobilna plaćanja
Beskontaktna plaćanja su standardni dio finansijskog tržišta već godinama, posebno kada se ima u vidu činjenica da su sve Mastercard kartice izdate u Srbiji opremljene beskontaktnom tehnologijom od 2018. Korišćenje ove platne metode je u porastu – 83 odsto MasterIndex ispitanika je istaklo da plaća beskontaktno u svojim svakodnevnim aktivnostima, što je porast od 12 odsto u odnosu na prošlu godinu.
Gledajući visinu računa, bezgotovinska plaćanja su primarna platna opcija kako za manje, tako i za veće iznose – za račune do 4.000 dinara, 71 odsto ispitanika se opredeljuje za bezgotovinske opcije (kartice, mobilni novčanici, instant plaćanja), a još je veći procenat njih – 76 odsto – koji to rade za iznose preko 4.000 RSD (oko 34 evra).
-Ovogodišnji MasterIndex dokazuje da je praktično korisničko iskustvo faktor koji određuje dalji razvoj tržišta. Odličan primjer za to su mobilni novčanici – svjedočimo njihovom širenju na tržištu, i sada gotovo da nema banke koja ne nudi neku od opcija mobilnih novčanika, a naše istraživanje je pokazalo da je upravo opcija za plaćanje mobilnim novčanikom razlog zašto jedna trećina ispitanika bira da plaća beskontaktno, jer se radi o istoj tehnologiji ali na različitom uređaju – izjavila je Jelena Sretenović, direktorka kompanije Mastercard za tržišta Srbije, BiH i Crne Gore.
Mobilna plaćanja
U odnosu na prethodnu godinu, korisnici kartica u Srbiji su više zainteresovani za brz i lak transfer novca sa jedne Mastercard kartice na drugu (38 odsto u poređenju sa 33 u 2023. godini), kao i za prenos novca preko određenih mobilnih aplikacija (34 odsto u poređenju sa 30 odsto u 2023). Slično kao i prethodne godine, manje od trećine vlasnika kartica zainteresovano je za instant plaćanja i mobilne novčanike.
Važnost mobilnog plaćanja je porasla, pri čemu se ove godine 12 odsto korisnika kartica izjasnilo kako im je ova mogućnost glavni razlog za korišćenje platnih kartica, u poređenju sa 7 odsto u 2023. Kao glavni razlozi za korišćenje mobilnih novčanika na prvom mjestu je to što je brzo i lako za korišćenje (60 odsto) i činjenica da je telefon uvek uz njih, pa nemaju potrebu za nošenjem novčanika sa sobom (53 odsto). Pored toga, ističu se i dodatni bonusi, sigurnost, odsustvo dodatnih troškova instalacije aplikacije i mogućnost refundiranja novca.