Malo je poslovnih priča koje zvuče istovremeno nevjerovatno i potpuno logično poput one o italijanskoj modnoj kompaniji Steve Jobs.
Dok Apple posluje u milijardama dolara i njegovi proizvodi oblikuju način na koji živimo i radimo, dvojica italijanskih preduzetnika – braća Vincenzo i Giacomo Barbato – 2012. godine iskoristila su pravnu prazninu i registrovala ime jednog od najpoznatijih vizionara u istoriji biznisa kao svoj brend.
Kako je moguće da Apple nikada nije zaštitio ime svog osnivača? Upravo to pitanje otvorilo je vrata Barbatovima. Njihovo istraživanje pokazalo je da ime Steve Jobs nikada nije registrovano kao zaštitni znak, pa su odlučili da iskoriste priliku. Pokrenuli su modnu liniju i osmislili logo – stilizovano slovo J s odsječenom stranom, koje podsjeća na Appleovu poznatu jabuku.
Apple ih je tužio, ali je 2014. godine Ured za intelektualno vlasništvo EU presudio u korist Barbatovih. Obrazloženje je bilo gotovo apsurdno, ali pravno utemeljeno: slovo J nije jestivo, pa se odsječeni dio ne može tumačiti kao kopija Appleove jabuke. Pravna bitka tu je završena, a brend je zvanično zaživio tek 2017. godine.
Danas, skoro deset godina kasnije, „Steve Jobs“ brend i dalje postoji. U ponudi su torbe, farmerke, majice i modni dodaci, a braća najavljuju i ulazak u svijet elektronike. Zvuči paradoksalno, ali uskoro bismo mogli vidjeti telefone, laptope ili pametne satove s logotipom Steve Jobs – bez ikakve veze s Appleom.
Ova priča otvara nekoliko važnih pitanja za današnji poslovni svijet:
- Zaštita brenda je ključna. Ako i globalni gigant poput Applea može previdjeti tako očitu stvar, koliko se tek puta ta greška dešava manjim kompanijama?
- Snaga imena je ogromna. Ime Steve Jobs nosi reputaciju inovacije, vizije i perfekcionizma. Braća Barbato to su prepoznala, iako njihovi proizvodi nemaju nikakvu sličnost s Appleovim.
- Granice između inspiracije i imitacije. Gdje prestaje kreativna ideja, a počinje „pozajmljivanje“ tuđeg identiteta?
U vremenu kada umjetna inteligencija, novi patenti i zaštita intelektualnog vlasništva postaju teme broj jedan, slučaj Steve Jobs podsjetnik je koliko je važno strateški razmišljati nekoliko koraka unaprijed. Ono što je Apple previdio, neko drugi je pretvorio u višemilionski biznis.
Možda se nikada neće dogoditi da „Steve Jobs“ telefon postane konkurencija iPhoneu. Ali ova anegdota ostaje školski primjer kako prepoznavanje praznine na tržištu može donijeti ogroman uspjeh – i još važnije, lekcija da inovacija ne znači samo stvaranje novih proizvoda, već i pametne odluke u zaštiti i vođenju brenda.