Izazovi i prilike marketinga u sektoru farmacije

Kako biste definisali svoju poslovnu filozofiju i na koji način se razvijala tokom godina? Svoju poslovnu filozofiju gradio sam dugo i strpljivo. Poboljšavao je i usavršavao prema tome koje sam poslove obavljao i u skladu s rastom mog poslovnog iskustva; a to je zaista bio širok spektar zanimanja – od šarolikih srednjoškolskih i studentskih poslova,…

Izazovi i prilike marketinga u sektoru farmacije
Izazovi i prilike marketinga u sektoru farmacije

Izazovi i prilike marketinga u sektoru farmacije

Kako biste definisali svoju poslovnu filozofiju i na koji način se razvijala tokom godina? Svoju poslovnu filozofiju gradio sam dugo i strpljivo. Poboljšavao je i usavršavao prema tome koje sam poslove obavljao i u skladu s rastom mog poslovnog iskustva; a to je zaista bio širok spektar zanimanja – od šarolikih srednjoškolskih i studentskih poslova,…


Kako biste definisali svoju poslovnu filozofiju i na koji način se razvijala tokom godina?

Svoju poslovnu filozofiju gradio sam dugo i strpljivo. Poboljšavao je i usavršavao prema tome koje sam poslove obavljao i u skladu s rastom mog poslovnog iskustva; a to je zaista bio širok spektar zanimanja – od šarolikih srednjoškolskih i studentskih poslova, lučkog radnika, ljekara, novinara, vojnika i oficira, specijaliste, preko različitih poslova i pozicija u farmaceutskoj industiji, do današnjeg zanimanja. Upravo ta šarolikost poslova kojima sam se bavio u različitim sredinama, omogućila mi je da uvijek imam široku sliku svijeta oko sebe i da stvari posmatram u multicentričnom kontekstu.

Već skoro 30 godina radim na različitim pozicijama u farmaceutskoj industriji, zbog čega sam već odavno potpuno definisao bitne elemente. Osnove poslovne filozofije, naravno, uvijek su bile iste i mogu ih svesti na četiri ključne vrijednosti, a to su: odgovornost i integritet (koji uvijek idu zajedno), kvalitet, pažnja na pacijentu/klijentu i briga o ljudima. Na moju sreću, iste takve vrijednosti prepoznao sam u poslovnoj filozofiji Berlin-Chemiei Menarinija, pa u tom kontekstu uopšte nije teško, već 20 godina, davati svoj puni doprinos uspjehu kompanije na BIH tržištu.

Berlin-Chemie i Menarini su farmaceutske kompanije sa više od 135 godina dragocjenog iskustva i tradicije. Naš moto „Together for life“ najbolje govori o opredjeljenosti kompanije da, kroz partnerske odnose s cijelim zdravstvenim sistemom, od ljekara, farmaceuta, distributera i poslovnih partnera, do pacijenata, doprinesemo poboljšanju zdravlja i podizanju kvaliteta života pacijentima. Naravno, svako uspješno partnerstvo podrazumijeva win – win pristup, što nam je i jedan od osnovnih postulata.

Ko je imao najveći uticaj na Vašu karijeru i koju ste najvažniju lekciju naučili od te osobe?

Kao što sam rekao, imao sam ne jednu, već nekoliko karijera u različitim oblastima, i u mnogima sam se dokazao i ostvario vrlo dobre, ako ne i odlične rezultate. U svakoj oblasti ugledao sam se i učio od ljudi koji su u tim oblastima bili vrlo uspješni, uklapali se u neki moj sistem vrijednosti, ali koji su u svom radu, prije svega, više vodili računa o opštem dobru, opštem interesu, nego o vlastitom materijalnom postignuću. Na svu sreću bilo je mnogo takvih ljudi, tako da nikoga posebno ne mogu izdvojiti. Mnogi od njih i ne znaju da su mi bili učitelji. Naravno, učio sam mnogo i na greškama, na sreću, više na tuđim nego na svojim.

Da li postoji neki projekat ili inicijativa na kojem ste radili, a koji smatrate prelomnim za Vašu karijeru?

Možda sam malo lutao, ali kada bolje razmislim, za farmakologiju sam vezan još od srednje škole. Na Katedri za farmakologiju i toksikologiju Medicinskog fakulteta u Sarajevu radio sam svoj maturski rad, a tokom studija cijeli niz radova za studentske kongrese. Onda sam malo „odlutao“ na postdiplomskom studiju iz organizacije i ekonomije zdravstva, ali sam se u okrilje farmakologije vratio specijalizacijom iz kliničke farmakologije. To mi je i nenadano otvorilo vrata karijere u farmaceutskoj industriji.

DSC 4554 e1717417542754

Na koji način balansirate između komercijalnih ciljeva i etičke odgovornosti prema pacijentima?

Kompanija Berlin-Chemie Menarini ima jasno izgrađenu i strogo definisanu poslovnu etiku, koja se kroz naš Globalni kodeks ponašanja i cijeli niz internih procedura i politika, proteže na svaku aktivnost unutar i van kompanije, na sve naše zaposlenike, kao i na sve naše partnere. U tom segmentu posebno smo orijentisani na dobrobit pacijenta, kao krajnjeg korisnika naših proizvoda, uz najstrože etičke standarde.

Kada su stvari tako postavljene, dileme ili nekog balansiranja uopšte nema niti smije biti – za dugoročni uspjeh kompanije najvažnije je zadovoljstvo pacijenta i kvalitet, uspjeh terapije. Da se komercijalni ciljevi mogu postizati držeći primarno u fokusu visoku etičku odgovornost prema pacijentu, potvrđuje i naš status na BIH tržištu – jedna smo od rijetkih farmaceutskih kompanija, ako ne i jedina, koja kontinuirano raste već punih 20 godina, vrlo često iznad stope rasta domaćeg tržišta.

Na koji način obezbjeđujete da se glas pacijenata čuje i uzima u obzir, pri kreiranju marketinških strategija?

Kao kompaniji pacijent nam je u apsolutnom fokusu, ali možda ponajmanje u usko marketinškom smislu – usmjereni smo na poboljšanje zdravlja, poboljšanje kvaliteta života pacijenata. Tako su i kreirani svi naši proizvodi – uz nesporan kvalitet i izvrsnu terapijsku efikasnost, svaki od njih pacijentu donosi i dodatnu vrijednost, bilo kroz inovativni pristup terapiji, inovativnu molekulu, jednostavno doziranje, prihvatljivo pakovanje, unaprijeđenu farmaceutsku tehnologiju izrade ili formu, smanjenje neželjenih efekata…

Na korporativnom, pa i lokalnom nivou, cijeli je niz pre i post marketinških studija, anketa i intervjua koje nam pomažu da saznamo šta je to što naši klijenti, a posebno pacijenti, očekuju od „idealne“ terapije. U skladu s tako dobijenim saznanjima kreiramo i našu marketing strategiju za svaki pojedini proizvod, a onda je u praksi testiramo, modifikujemo i unaprijeđujemo.

S obzirom na to da nemamo često priliku biti u kontaktu direktno s pacijentima, o njihovom mišljenju i očekivanjima svakodnevno diskutujemo s našim kolegama, našim drugim važnim klijentima – ljekarima i farmaceutima, koji su u stalnom i neposrednom kontaktu s pacijentima. Ključ ove komunikacije je u vještinama naših stručnih saradnika.

Kako vidite budućnost farmaceutskog marketinga u BiH u narednom desetljeću?

Marketing 360 je sve prisutniji i mislim da će se tako zadržati i narednih, bar, deset godina. Osnova strategije 360 marketinga jeste holistički pristup, usredsređen na dopiranje do target grupa kroz kombinaciju raznolikih platformi i marketing kanala.

U farmaceutskoj industriji marketing je izuzetno kompleksan i jasno ograničen strogim pravilima. Komunicira praktično s cijelim zdravstvenim sistemom, kako mi kažemo sa stručnom javnošću, ponajmanje direktno s krajnjim korisnikom – samim pacijentom. Upravo zbog toga, i dalje će uloga vrhunski edukovanih stručnih saradnika biti nezamjenljiva. Uloga stručnog saradnika, kao glavnog marketinškog kanala, može se samo dopunjavati drugim platformama i marketing kanalima.

Prema Vašem mišljenju, koji su ključni trendovi koji će oblikovati budućnost farmaceutskog marketinga, posebno u BiH?

Trenutno izgleda da je sveopšta digitalizacija preovlađujući trend koji želi oblikovati budućnost i farmaceutskog marketinga, posebno u domenu bezreceptnih lijekova i dodataka prehrani. Ovaj trend nekako je, s karantinima i zabranom okupljanja, ubrzala i tzv. Covid-19 epidemija. Treba, međutim, biti vrlo kritičan i umjeren u primjeni novih trendova. Slijediti trend ne znači biti uspješan. Mi nismo oni koji slijepo slijede povremene i iznenadne trendove. Mi gradimo naše vlastite, zbog čega smo u mnogim situacijama marketinški trendseteri na domaćem tržištu. Smatramo da je najprimjereniji i najuspješniji onaj trend koji ispunjava individualna očekivanja svakog našeg klijenta.

Kako se Vaša marketinška strategija razlikuje od konkurencije u Bosni i Hercegovini?

Treba shvatiti da nijedan uspjeh ne dolazi preko noći, on je rezultat dugoročne investicije. Postoje međutim i klišei brzih rezultata, ali oni nikada nisu dugoročno uspješni. Znate kako kažu – kako došlo, tako otišlo. Kolektiv smo koji nikada slijepo ne podliježe trendovima, uvijek sve dobro analiziramo i uvijek pronalazimo nove i bolje mogućnosti. Sa svim našim klijentima gradimo partnerske odnose na iskrenoj i win-win osnovi, a u vrhu svega toga uvijek su visoke etičke norme i uzajamno poslovno poštovanje. Naša marketing strategija praktično počiva na principima naše poslovne filozofije i striktnog poštovanja najviših etičkih normi u industriji.

Kako se prilagođavate brzim promjenama u industriji i održavate korak s najnovijim inovacijama?

Mi smo organizacija koja stalno uči. Usredsređeni smo na kontinuirana poboljšanja. Ta mala, ali neprestana poboljšanja, usmjerena su prema ukupnom i zajedničkom ostvarenju organizacijskih ciljeva i uklanjanju svih nedostataka. Naš moto u ovoj oblasti je, da ništa nije toliko dobro da se ne bi moglo poboljšati – promijeniti nabolje.

To uključuje svakog pojedinca koji se, na bilo koji način, dovodi u vezu s organizacijom. Svaki pojedinac, bez obzira na ulogu ili hijerarhijski nivo na kojem se nalazi, mora dati svoj doprinos da bi se sistem ugradnjom malih poboljšanja mogao znatno poboljšati. Naša organizacija na taj način upravlja znanjem, prilagodljiva je i fleksibilna. Kada govorimo o protoku informacija, prijedloga, poboljšanja i znanja, naša organizacija je suštinski dvosmjerna. Ne prihvatamo „status quo“, greške pretvaramo u rješenja, proaktivni smo.

Postoji li neki novi proizvod ili inovacija koje planirate predstaviti tržištu u bliskoj budućnosti?

Berlin-Chemie Menarini je inovativna farmaceutska kompanija, decenijama vrlo mnogo ulažemo u istraživanja i razvoj. U ovom dijelu, naš glavni moto je „Quality comes first” – kvalitet je na prvom mjestu!

Na BIH tržištu trenutno smo snažno orijentisani na prisutnost u primarnoj i sekundarnoj zdravstvenoj zaštiti, s cijelim nizom inovativnih molekula u terapiji kardiovaskularnih bolesti, bolesti endokrinog sistema i dijabetesa, analgetskoj i protivupalnoj terapiji, lijekovima za liječenje respiratornih bolesti… Već početkom sljedeće godine na domaćem tržištu lansiraćemo i naš Roteas – inovatinu antikoagulantnu terapiju za prevenciju moždanog udara i sistemske embolije.

DSC 4558 1

Prepoznali smo i sve jaču potrebu u tercijarnoj medicini, prije svega u onkološkoj farmakoterapijskoj grupi, pa očekujem da će naši potpuno inovativni onkološki lijekovi uskoro biti dostupni i za pacijente u Bosni i Hercegovini. U EU nam je upravo odobren i registrovan jedan od njih – ORSERDU® (elacestrant) za liječenje pacijenata sa ER+, HER2- lokalno uznapredovalim ili metastatskim karcinomom dojke, s aktiviranom mutacijom ESR1.

Takođe, jedan od vodećih izazova u hospitalnoj terapiji je i antimikrobna rezistencija. S našim specifičnim antibioticima kao što su delafloksacin, meropenem/vaborbaktam, oritavancin i minociklin, mi na to imamo terapijski odgovor.

Kako uspijevate da Vaš tim ostane motivisan, informisan i spreman za brze promjene u industriji?

Kao što sam već rekao – mi smo organizacija koja upravlja znanjem, fleksibilna organizacija koja stalno uči.

Možete li podijeliti neki izazov u karijeri, gde ste morali primjeniti inovativne strategije da biste postigli uspjeh?

Svaki zadatak je izazov za sebe i svaki se rješava na drugačiji, inovativan način. Uspjeh, sam po seb, ne znači ništa, jer on nema kraj – uvijek sebi i timu postavljajte više i izazovnije ciljeve.

Na koji način lične vrijednosti oblikuju Vaš pristup marketingu i liderstvu u farmaceutskoj industriji?

To je bar lako, jer riba uvijek smrdi od glave. Naravno da su neki moj lični sistem vrijednosti i izgrađena poslovna filozofija, uz raznolika iskustva, oblikovali me prije svega u ličnom, a zatim i u poslovnom smislu, i naravno da to prenosim na sve što radim. Biti lider znači ići uvijek ispred svih, uraditi stvari prvi, na drugačiji, nov način, a to je rezultat stalne analize, učenja i postavljanja uvijek novih i izazovnijih ciljeva pred sebe i organizaciju.

Koliko je važno izgraditi snažnu profesionalnu mrežu i kako Vi radite na tome?

Biti strateg i lider je ništa ako nema nikoga da vas slijedi, da s vama dijeli slične vrijednosti, strast u poslu, da teži ispunjenju svakog cilja. U današnje vrijeme nije baš lako naći takve mlade ljude, ali mi uspijevamo. Uz dosta rada, truda, učenja, odricanja i mnogo usko stručnih edukacija, od njih pravimo vrhunske profesionalce u našem sektoru. Oni, opet, dalje grade svoju mrežu u kontaktima sa istim takvim vrhunskim profesionalcima u zdravstvenom sistemu, s ljekarima, specijalistima, farmaceutima; i tako stvaraju preduslove za ispunjenje naših strateških ciljeva, uvijek na dobrobit pacijenta.

Koja su tri ključna savjeta koja biste dali mlađim generacijama koje ulaze u svijet farmacije?

Učite, čitajte, istražujte, usavršavajte se, stalno i uvijek iznova, profesionalno i lično. Radite posao s ljubavlju, sa strašću, posvećenošću i upornošću. Postavljajte sebi visoke ciljeve i uvijek od sebe tražite više. Uspjeh nikada ne dolazi sam – na njemu se mora uporno i predano raditi.

Kako vidite svoju ulogu u industriji u narednih pet do deset godina?

Kao i do sada – kao trendsetera u samom vrhu domaćeg farmaceutskog tržišta.

Kako uspijevate održavati balans između zahtjevnog posla i privatnog života i koje taktike primjenjujete da biste ostali motivisani?

Posao kojim se bavim nema radno vrijeme, najčešće ne poznaje ni vikende ni regularne godišnje odmore, i nije baš lako naći adekvatan balans između poslovnog i privatnog života. Na svu sreću, svjestan sam svojih različitih identiteta, pa znam kada koji trebam upotrijebiti; identitet lidera čuvam za posao, identitete oca, brata, prijatelja… za privatni život; i sve dok to držim pod kontrolom, ja sam u balansu. Kad god mogu bježim u prirodu, uz različite „izgovore“, bilo da je to hiking s prijateljima, šetnja šumom, branje gljiva, lov, rafting, vrtlarenje, vožnja bespućem… Otkrio sam da se tako regenerišem, da me sve to opušta i motiviše; da sebi postavljam stalno nove i nove ciljeve.