O svemu tome razgovarali smo sa Goranom Pupićem, izvršnim direktorom “Nove opreme”, firme koja je jedan od lidera u spoljnom oglašavanju u Bosni i Hercegovini.
Šta je dobar tržišni proizvod, odnosno usluga?
Znači, odmah idemo sa ovim teškim pitanjima? Pa dobro…(osmijeh) Po mom mišljenju, dobar tržišni proizvod ili usluga, kada gledamo uopšte, jeste ono što kupci potražuju i što žele da kupe ili koriste i što im donosi neku vrijednost. To bi bio najuopšteniji odgovor, a svakako da bi taj proizvod ili usluga trebalo da odgovaraju potrebama i željama kupaca, tj. korisnika i da čak rješava neki njihov problem. Da bi proizvod bio dobar, prije svega mora da bude kvalitetan i pouzdan, a svakako i dostupan.
Koji elementi utiču na definisanje vašeg portfolija usluga i koliko korisnik/klijent ima ulogu u tome?
Više elemenata utiče na definisanje našeg portfolija usluga, ali svakako najbitnija je sama potražnja na tržištu. Veoma važan faktor svakako je strategija koju smo postavili i prema kojoj i realizujemo razvoj tj. samu paletu usluga koju nudimo. Naravno, pratimo i konkurentne kompanije na nekim, nama zanimljivim, tržištima kao i tehnološki razvoj koji nam omogućava da pratimo korak sa tržištem outdoor oglašavanja. S obzirom na to da smo prije svega kompanija koja pruža usluge, nama su klijenti veoma važni i oni svakako imaju veliku ulogu u definisanju našeg portfolija usluga. Uvijek se trudimo da ih pažljivo slušamo, analiziramo i nemalo puta smo, prvenstveno na ime potražnje od samih klijenata, ušli u razvoj novih usluga.
Na koji način pratite potrebe tržišta, u smislu povremenih redefinisanja ponude i usluga?
Svakako da su najvažniji faktor naši klijenti koje stalno osluškujemo i pratimo njihove potrebe i zahtjeve. Naravno, pored naših klijenata, na neki način, pratimo i klijente koji koriste iste usluge u cijelom svijetu i prema tome takođe pravimo planove i redefinišemo ponudu usluga. A tu je uvijek i onaj neki X faktor.
Kako mjerite uspješnost i kvalitet vaše saradnje sa klijentima?
Iskreno, nemamo neke predefinisane parametre i procese uz pomoć kojih mjerimo uspješnost i kvalitet saradnje s klijentima. Međutim, taj dio svakako pratimo i analiziramo putem direktne komunikacije sa samim klijentima i analizom uspjeha te saradnje, tako što sagledavamo da li nam se klijenti vraćaju, da li uspijevamo zadobiti njihovo povjerenje, da li ta saradnja iz godine u godinu ide uzlaznom putanjom u smislu povjerenja i većih ulaganja i slično.
Koji su najveći izazovi prilikom izrade godišnjih planova i strategija u vašoj branši?
Najveći izazovi u postavljanju godišnjih planova i strategija u našoj branši, a vjerujem i u većini ostalih branši u BIH, jesu konstantna politička i ekonomska nestabilnost koja nas prati. Tako da često znamo u šali reći, da se kod nas ništa ne isplati planirati i strateški pristupati. Svakako, bez obzira na to, neminovno je svake godine postaviti planove i osmisliti nove strategije ali, zbog svega prethodno rečenog, one su često podložne revizijama, sigurno mnogo više nego na nekim stabilnijim tržištima.
Ključne stavke na koje se oslanjamo su analize iz prethodnih godina, trendovi koji su prisutni, ali i oni koji su u najavi. Zatim, praćenje važnih evropskih i svjetskih događaja koji na indirektan način utiču na našu branšu, kao što je npr. ovogodišnje Evropsko prvenstvo u fudbalu i slično; To su stvari koje se uvijek moraju ispratiti i na taj način planirati u smislu povećanih aktivnosti pojedinih klijenata u tom periodu itd.
Koliko pratite nove trendove na svjetskom tržištu?
Da, s obzirom da smo jedan od lidera u spoljnom oglašavanju u BIH, svakako da moramo konstantno biti u toku s novim trendovima i pratiti dešavanja na svjetskom nivou u ovoj branši, Naravno, današnja tehnologija nam omogućava da lakše ispratimo sve te novitete, jer nam olakšava pristup informacijama koje nas zanimaju. Svakako, bitna stavka su i odlasci na određene sajmove zbog prezentacije novih uređaja i trendova, što je i te kako neophodno, jer na osnovu toga i donosimo neke strateške odluke za budućnost.
Koliko smatrate važnim poznavanje tržišta potrošača ispred jednog medija?
Kako sam od početka svoga rada u kompaniji radio na poziciji account-a i u prodaji lično, smatram da je poznavanje tržišta potrošača izuzetno važno i da olakšava rad s klijentima, u smislu razumijevanja njihovih potreba, ali i za definisanje ponuda i prijedloga. Klijenti izuzetno cijene takav pristup, što na kraju pozitivno utiče na samu saradnju s klijentima, a na kraju i na ostvarivanje poslovnih rezultata kompanije.
Naš tim se uvijek trudi da razumije potrebe klijenta, da dobijemo što više korisnih informacija u smislu samih ciljeva i želja, da bi i realizacija kampanja bila što uspješnija, bez obzira da li je riječ o klijentima s manjim ili većim obimom oglašavanja.
Na koji način se odlučujete za investiranje i primjenu novih proizvoda, formata i lokacija u vašu mrežu?
Kod uvođenja i primjene novih proizvoda i formata svakako da se vodimo potražnjom klijenata, jer je to izuzetno važno. Međutim, ponekad to radimo i ličnom procjenom, često na osnovu analize nekih drugih tržišta u okruženju pa i šire, a sve da bi donijeli “osvježenje” u ovoj vrsti oglašavanja, kako kroz nove formate, tako i nove lokacije. Naravno, neki postanu značajni dio našeg portfolia usluga, dok neki prođu manje zapaženo, ali na kraju je bitno da konstantno radite na tome.
Koliko je BIH tržište, odnosno kompanije kao oglašivači, upućeno u nove trendove?
Određene kompanije dosta prate trendove u outdoor oglašavanju, dok ostale nešto manje, ali mogu reći da kompanije sve više koriste sve prednosti ovog medija, kao i nove mogućnosti u outdoor oglašavanju. To nas zaista raduje i nadam se da će takav trend biti nastavljen i da ćemo i dalje biti dio nekih novh kreativnih rješenja primjenjenih u ovoj vrsti komunikacije.
Ima li prostora za dalji rast outdoor oglašavanja u BIH u odnosu na druge medije?
Vidim mnogo prostora za rast outdor oglašavanja u BiH i tu postoji više faktora. Kao prvo, u svijetu trenutno jedino OOH, kao tradicionalni medij, potvrđuje svoj rast, naravno pored digitalnog oglašavanja. Na razvijenim tržištima je kao dobitna kombinacija, već dokazana sinergija digitalnog i spoljnog oglašavanja, pa je taj trend već prisutan i u BiH. Takođe, bitno je napomenuti da i digitalizacija spoljnog oglasnog prostora pruža nove mogućnosti komuniciranja, pa i prostor za rast ovog medija.
Koja je važnost dobre poslovne saradnje u odnosu klijent – agencija – medij?
To je izuzetno važno, jer tada svako od učesnika preuzima svoj dio stručnog posla, a u zajedničkoj dobroj komunikaciji, zasigurno se ostvaruju najbolji rezultati. Često znamo reći koliko je timski rad i u okviru same kompanije bitan, što se ogleda i u ovoj vrsti saradnje. Naravno, mora postojati zadovoljstvo sve tri strane te saradnje da bi rezultat bio najbolji mogući. Na našem medijskom tržištu je mnogo izazova, međutim iz iskustva mogu reći da je na kraju sve opet do samih sudionika i samog pristupa, a prvenstveno želje da na kraju svi budu podjednako zadovoljni. Postoje i klijent koji nose incijativu tog procesa i njihovo primarno insistiranje na toj sinergiji uvijek se osjeti kroz samu saradnju i krajnji rezultat, a takve klijente treba posebno cijeniti.