,

Bojan Suvajac, generalni menadžer “Fabrika Coffee” za Brend magazin: Lokalni pristup, kada osvojite srce potrošača, može nadmašiti i najveće igrače

Spoj strasti prema kafi, osjećaja za zajednicu i razumijevanjе tržišta doveo je do nastanka Fabrike Coffee – domaćeg brenda koji je postao sinonim za kvalitetnu kafu i autentično korisničko iskustvo. Viziju Fabrike oblikuje generalni menadžer Bojan Suvajac, čiji pogled na brend nadilazi samo posluživanje napitaka.

Bojan Suvajac, generalni menadžer “Fabrika Coffee” za Brend magazin: Lokalni pristup, kada osvojite srce potrošača, može nadmašiti i najveće igrače
Bojan Suvajac, generalni menadžer “Fabrika Coffee” za Brend magazin: Lokalni pristup, kada osvojite srce potrošača, može nadmašiti i najveće igrače
,

Bojan Suvajac, generalni menadžer “Fabrika Coffee” za Brend magazin: Lokalni pristup, kada osvojite srce potrošača, može nadmašiti i najveće igrače

Spoj strasti prema kafi, osjećaja za zajednicu i razumijevanjе tržišta doveo je do nastanka Fabrike Coffee – domaćeg brenda koji je postao sinonim za kvalitetnu kafu i autentično korisničko iskustvo. Viziju Fabrike oblikuje generalni menadžer Bojan Suvajac, čiji pogled na brend nadilazi samo posluživanje napitaka.


U razgovoru za “Brend magazin” Suvajac govori o tome kako su lokalne navike oblikovale “Fabriku”, šta znači graditi brend u specifičnim tržišnim uslovima i kako se, kroz dosljednost i prilagođavanje, gradi dugoročno povjerenje potrošača.

Kafa je danas više od napitka — ona je iskustvo, stil života. Kako Fabrika Coffee gradi to iskustvo kroz brend i prostore u kojima posluje?

Kafa za nas nije samo proizvod, već način života. Od samog početka imali smo jasnu viziju – pružiti vrhunski kvalitet kafe i nezaboravno iskustvo svakom gostu. Nastojimo da svaki naš lokal bude više od obične kafeterije: to su prostori gdje se njeguje kultura ispijanja kafe kao svakodnevnog rituala i jednog od najljepših životnih užitaka.


U našem brendu i ambijentima vrhunsku kafu kombinujmo s toplom, inspirativnom atmosferom. Moderni industrijski dizajn enterijera spaja se s domaćinskom toplinom – stvaramo ambijent u kom se gosti mogu opustiti ili raditi uz šoljicu omiljene kafe.

Koliko su savremeni trendovi u konzumaciji kafe, kao što su specijalizovane kafe, održivost, porijeklo zrna, prihvaćeni na domaćem tržištu?

Trend specialty kafe sve je prisutniji i kod nas – publika postaje edukovanija, otvorena za nove ukuse i metode pripreme. Potvrđuje to i činjenica da smo u pet najvećih gradova BiH prisutni kao jedini domaći specialty lanac. Ljudi sve više cijene porijeklo zrna pa, da bismo obezbijedili vrhunski kvalitet, pažljivo biramo najfiniju arabiku i robustu iz Afrike, Amerike i Azije.

Održivi pristup takođe dobija na značaju – sve je veće interesovanje za reciklabilna pakovanja i fair-trade principe. Iako je ta svijest još u razvoju, trudimo se da budemo među prvima koji promovišu odgovornu nabavku i ekološka rješenja.

Kako biste opisali profil vašeg tipičnog potrošača u Banjaluci, a kako u regionu?

U Banjaluci je naš tipični potrošač neko ko spaja tradicionalno i moderno. Banjalučani odavno njeguju naviku sjedenja uz kafu – za mnoge je jutarnja kafa u omiljenom kafiću nezaobilazan ritual. Taj gost rado će popiti jak espresso ili domaću kafu, ali je posljednjih godina sve otvoreniji da proba i nove specijalitete, poput aromatičnog cappuccina ili filter kafe. Prosječni posjetilac naših lokala u Banjaluci cijeni prijatnu atmosferu i lični pristup; mnogi nas obilaze svakodnevno i Fabriku Coffee doživljavaju kao svoj drugi dnevni boravak. Ta lojalnost i bliskost koju smo izgradili u gradu, zaista su posebni.

kafa2

U većim regionalnim centrima publika je možda ranije imala dodira s globalnim trendovima pa tipičan gost u, recimo, Podgorici ili Beogradu, već traži specifične napitke – poput flat white kafe, biljnog mlijeka u cappuccinu ili pour-over filter pripreme. Ipak, u suštini i jedni i drugi traže kvalitetan napitak i prijatno iskustvo, ali ono što im je zajedničko jeste ljubav prema dobroj kafi i druženju uz nju.

S obzirom na to da Fabrika Coffee posluje i u BiH i regionu u čemu, kada je riječ o potrošačima i njihovim afinitetima, vidite ključne sličnosti, a u čemu razlike među tim tržištima?

I kod nas i u susjednim zemljama kafa je više od napitka; to je društveni ritual, dio svakodnevice i kulture uživanja. Kvalitetan ukus, fina aroma i ugodan ambijent univerzalno su cijenjeni. Gosti i u BiH i u regionu očekuju dobar proizvod i ugođaj kojem će se rado vraćati.

Postoje određene razlike uslovljene tržišnom razvijenošću i navikama. BiH je dugo bila orijentisana na tradicionalnu kafu i lokalne kafane, pa je uvođenje specialty koncepata teklo postepeno. Potrošači u regionu  možda su ranije iskusili ponudu internacionalnih lanaca i treći talas kafe, pa su brže usvojili nove trendove. Zanimljivo da u BiH, trenutno, ne posluje nijedan Starbucks. Umjesto globalnih lanaca, ovdje dominira domaći brend. U regionu su takvi lanci prisutni, što utiče na konkurenciju i očekivanja potrošača. Ipak, pokazalo se da, kada razumijemo želje svojih gostiju, lokalno prilagođena ponuda može ravnopravno parirati velikim igračima. Na kraju, suština ostaje ista: Bilo u BiH ili drugdje, ljubitelji kafe tragaju za autentičnim ukusom, kvalitetom i prijatnom atmosferom – a na nama je da to svugdje i pružimo.

Na koji način prilagođavate ponudu i komunikaciju, imajući u vidu zavisnost od specifičnosti svakog tržišta na kom ste prisutni?

Svako tržište nosi svoje specifičnosti, pa Fabrika Coffee tome prilagođava i ponudu i način komunikacije. Pri ulasku u novi grad ili državu trudimo se razumjeti lokalne navike, da bismo ponudu podesili ukusu tog podneblja.  Ovakvom fleksibilnošću zadržavamo prepoznatljiv identitet brenda, a istovremeno odgovoramo na specifične zahtjeve različitih sredina.

Što se tiče komunikacije, ključ je u tome da pričamo jezikom lokalne publike. Na domaćem tržištu obraćamo se opušteno i prijateljski, ističući naš status domaćeg brenda, što odlično rezonuje s gostima. Kada komuniciramo u drugoj zemlji, poruke prilagođavamo kulturološki – biramo reference i ton koji su bliski publici tog tržišta. Ipak, suština naše poruke svugdje ostaje ista: posvećenost kvalitetu, autentičnost i strast prema kafi.

Postoje li ukusi ili navike koje su karakteristične, isključivo, za lokalno tržište RS ili BiH i kako ih koristite u oblikovanju proizvoda?

Tržište BiH, u cjelini, ima specifične navike u konzumaciji kafe koje smo ugradili u našu ponudu. Najbolji primjer je tradicionalna domaća mljevena kafa,  koja je duboko ukorijenjena u našem podneblju. Svjesni te činjenice, u naš asortiman uvrstili smo i vrhunsku mljevenu domaću kafu koju u našim lokalima pripremamo na autentičan način, na vrelom pijesku kao nekada. Tako gosti mogu da dobiju svoj omiljeni tradicionalni napitak u modernom ambijentu Fabrika Coffee, što staru naviku spaja s novim doživljajem.

kafa 6

Primijetili smo da domaći potrošači vole jaku, aromatičnu kafu. Zato smo razvili veći broj različitih blendova – od onih s većim udjelom robuste za intenzivniji ukus i više kofeina, do onih 100% arabika za suptilniju aromu.  Kroz ovakav raznovrstan pristup oblikovali smo proizvode koji reflektuju lokalne ukuse i navike, da bi se svaki gost osjećao kao da je ponuda kreirana baš po njegovoj mjeri.

Koliko su lokalne vrijednosti, kultura i identitet prisutni u vašoj komunikaciji brenda i cjelokupnom iskustvu koje nudite kupcima?

Lokalne vrijednosti, kultura i identitet utkane su u sam DNK našeg brenda. Još od slogana “Vaša gradska pržionica”, jasno stavljamo do znanja da smo dio zajednice i da smo tu za svoj grad. Često na društvenim mrežama ili u kampanjama provlačimo elemente prepoznatljive našim ljudima – bilo da je to šoljica kafe uz lokalne novine ili podrška gradskim događajima. Takav pristup čini da naši gosti u porukama brenda vide odraz vlastitih vrijednosti i načina života.

Ambijent je prijatan i opušten, gotovo kao da ste u dnevnom boravku kod prijatelja – što je i karakteristično za našu kulturu gdje se gosti dočekuju srdačno. Osoblje razgovara s posjetiocima, zanima ih kako su i kakvu kafu vole, pa se uspostavlja komšijski odnos povjerenja. U ponudi imamo i autentične detalje, poput kafe pripremljene na tradicionalni način, na pijesku, što u moderne kafeterije unosi dašak naše baštine. Kroz sve to, lokalne vrijednosti zajedništva i gostoljubivosti uvijek su prisutne – gradimo osjećaj zajednice s gostima. Tokom  ovih godina rada upravo smo posvećenošću i zajedništvom koje smo gradili sa svojim gostima i partnerima, izgradili prepoznatljiv identitet Fabrika Coffee.

Koliko vam neposredna veza s lokalnim potrošačima daje prednost u odnosu na velike brendove?

Naše iskustvo pokazuje da bliska veza s lokalnim potrošačima predstavlja ogromnu prednost u odnosu na velike međunarodne brendove. Kao domaći tim istinski razumijemo svoje goste – dijelimo isti jezik, kulturu i navike što nam omogućava da, brže i fleksibilnije nego što to mogu veliki sistemi, skrojimo ponudu prema njihovim željama,. Taj osjećaj pripadnosti zajednici nešto je što veliki lanci teško mogu replicirati kada dođu na novo tržište.

kaffa 1

Povjerenje koje smo izgradili u zajednici temelj je našeg uspjeha – zahvaljujući upravo podršci i povjerenju lokalnih posjetilaca, Fabrika Coffee izrasla je u prepoznatljivo ime u svijetu ugostiteljstva. Kupci cijene kada vide da je brend “njihov”, da ulažemo u zajednicu i osluškujemo njihove povratne informacije. Ta autentičnost i lojalnost daje nam prednost koju globalni brendovi nemaju. To najbolje govori koliko lokalni pristup može nadmašiti i najveće igrače kada osvojite srce potrošača.

Koliko digitalni kanali — društvene mreže, online prodaja, sadržaj — doprinose pozicioniranju brenda i građenju odnosa s kupcima?

Digitalni kanali omogućili su nam da proširimo dostupnost Fabrike Coffee i izvan gradova u kojima imamo objekte kafeterije. Putem naše web stranice i online shopa kavopije iz cijele zemlje mogu da, na svoje adrese, naruče naše svježe pržene blendove i single-origin kafe. Time smo brend doveli u domove potrošača koji, možda, nemaju priliku da posjete naše objekte. Ukratko, digitalni kanali su nam pomogli da Fabrika Coffee postane više od fizičkog mjesta – postali smo online zajednica okupljena oko ljubavi prema kafi.

Koji su vam prioriteti u daljem razvoju brenda?

U narednom periodu usredsređeni smo na nekoliko strateških pravaca razvoja Fabrike Coffee. Širenje poslovanja jedan je od njih, ali ono u našem slučaju ide postepeno i promišljeno. Već smo prisutni u većini gradova BiH, a prisutni smo i na tržištu Srbije, Crne Gore i Slovenije, što nam pokazuje da naš koncept ima potencijal i šire. Planiramo dalje jačanje prisustva u regionu, birajući sredine gdje vidimo sličnu strast prema kafi i gdje možemo donijeti prepoznatljiv Fabrika Coffee doživljaj.

Drugi prioritet jeste kontinuirana inovacija u ponudi. Svijet kafe se stalno razvija i mi želimo da budemo predvodnici tih trendova na našem tržištu.  Želja nam je da naši gosti kod nas uvijek pronađu nešto novo i uzbudljivo, istovremeno zadržavajući onaj provjereni kvalitet na koji su navikli.

Takođe, jačanje brenda i njegovih vrijednosti ostaje stalni zadatak. Nastavićemo ulagati u obuke i održavanje konzistentnog kvaliteta. Pored toga, jedan od prioriteta nam je i veća integracija održivosti u poslovanje, želimo da rastemo odgovorno, kroz ekološki prihvatljive prakse – od nabavke kafe do ambalaže. Ukratko, Fabriku Coffee u budućnosti vidimo kao još prisutniji regionalni brend, ali uvijek utemeljen u onome što nas je i proslavilo – vrhunskoj kafi, inspirativnom doživljaju i snažnoj vezi s lokalnom zajednicom.

Kada biste morali da izdvojite jednu ključnu stvar koju ste naučili iz direktnog rada s lokalnim tržištem, šta bi to bilo?

Direktan rad s lokalnim tržištem naučio nas je jednoj fundamentalnoj stvari: kvalitet i posvećenost, na kraju se uvijek prepoznaju. Kada smo počinjali, tržište možda nije bilo upoznato o ovakvom konceptu kafe i modernih kafeterija, ali strpljivo smo gradili povjerenje zajednice. Danas, s ponosom možemo reći da su trud, posvećenost i kvalitet koje ulažemo u svaki aspekt poslovanja, uistinu prepoznati od naših kupaca. Ta lekcija da će iskren rad na kvalitetu, prije ili kasnije, naići na odjek kod publike – za nas je od nemjerljive važnosti.

kafa 7

Važno je osluškivati lokalne navike i potrebe. Ne može se jednostavno kopirati model spolja i nametnuti ga; treba razumjeti svoje goste. Zato smo od prvog dana bili otvoreni za povratne informacije – da li je kafa dovoljno jaka, da li gosti žele neku novu aromu, kakav ambijent im prija. Kroz taj dijalog prilagođavali smo se i rasli. Naučili smo da fleksibilnost i prilagođavanje lokalnom ukusu nisu slabost, već naša prednost. Zahvaljujući tome izgradili smo bazu lojalnih gostiju koji cijene što smo brend gradili zajedno s njima i koji se osjećaju kao dio brenda.

Šta vas danas, kao brend i kao tim, najviše inspiriše?

Najveća inspiracija našem brendu i timu dolazi od ljudi zbog kojih postojimo – naših gostiju. Kada vidimo koliko oni uživaju u svakoj šoljici kafe i kako je Fabrika Coffee postala dio njihove svakodnevice, to nam daje nevjerovatnu energiju. Nema veće motivacije od osmijeha zadovoljnog gosta ili činjenice da nas preporučuju drugima – tada znamo da ono što radimo ima smisla.

Inspiraciju pronalazimo u samoj kafi i kreativnosti u vezi s njom. Svako novo zrno koje otkrijemo, svaki put kada razvijamo novi blend ili smišljamo neki napitak, osjećamo onaj žar i uzbuđenje kao prvog dana. Ta strast za kafom i inovacijama, stalno nas gura da istražujemo dalje. Pored toga, naš sopstveni tim je velika inspiracija. Okruženi smo mladim, kreativnim ljudima koji vole svoj posao – njihova energija i posvećenost su zarazni i podstiču da atmosfera uvijek bude puna entuzijazma.


Posebnu ulogu imaju i vlasnici brenda Fabrika Coffee, koji su od prvog dana pokazali potpuno povjerenje u tim ljudi i u smjer kojim vodimo brend. Njihova kontinuirana podrška, ljubav prema kafi, razumijevanje dinamike tržišta i spremnost da ulažu u kvalitet i ideje koje razvijamo, bili su presudni za naš rast. Ta sinergija između podrške osnivača i svakodnevnog rada operativnog tima, ono je što Fabriku Coffee čini tako snažnim i autentičnim brendom,