Od kioska do kompanije vrijedne 3 milijarde

Jedan od svjetskih brendova koji već desetljećima uživa zavidan status je Panini. Revolucionarni prijelaz na samoljepljive sličice utabao je put današnjem položaju tvrtke koju su četvorica braće utemeljila 1961. godine.

Nenaslovljeni dizajn 10
Nenaslovljeni dizajn 10

Od kioska do kompanije vrijedne 3 milijarde

Jedan od svjetskih brendova koji već desetljećima uživa zavidan status je Panini. Revolucionarni prijelaz na samoljepljive sličice utabao je put današnjem položaju tvrtke koju su četvorica braće utemeljila 1961. godine.


Kako je hobi pretvoren u globalni biznis vrijedan milijarde dolara

Talijanski san iz Modene

Početak poslovanja braće Panini danas se smatra klasikom talijanskog poduzetničkog uspjeha. Najstariji brat, Giuseppe Panini (1925–1996), vodio je od 1954. mali kiosk u Modeni u kojem je prodavao novine, razglednice i stripove. Iskra iz koje je nastao Paninijev fenomen zapalila se sasvim slučajno – kada je u njegov kiosk stigla pošiljka sličica milanske tvrtke koja se slabo prodavala. Giuseppe je osmislio novi način distribucije koji će se pokazati jednako učinkovit kao i samoljepljivost sličica u budućnosti: pakirao ih je po dvije u male vrećice i vrlo brzo rasprodao cijelu zalihu.

Milijun sličica nogometaša planuo je u rekordnom roku, a taj je uspjeh inspirirao Paninije da 1961. pokrenu vlastitu proizvodnju. Otvorena je tvrtka Edizioni Panini Modena, u kojoj su ubrzo sudjelovala sva četvorica braće – Giuseppe, Benito, Franco Cosimo i Umberto. Iz skromnog kioska nastalo je poslovno carstvo koje je, prema procjeni CNBC-ja iz 2021, vrijedno oko tri milijarde dolara.

Pronađena zlatna žila kolekcionarstva

Edizioni Panini predstavila se potrošačima albumom Calciatori 1961–62, koji je pokrenuo pravu maniju sakupljanja i razmjene sličica. Djeca i odrasli počeli su sustavno skupljati i popunjavati kolekcije, a Panini je brzo prepoznao važnost inovacija. Uveo je samoljepljive sličice i automatske strojeve za pakiranje, čime je omogućena masovna i precizna distribucija.

Istodobno, kompanija je razvijala vlastitu tiskaru i širila asortiman na časopise, knjige i edukativne publikacije. Međunarodni proboj uslijedio je 1970. godine, uoči Svjetskog prvenstva u Meksiku, kada je objavljen prvi Panini FIFA World Cup album. Taj je trenutak označio početak globalnog kolekcionarskog pokreta.

Danas se album Mexico 70 smatra relikvijom – primjerak s popunjenim svim sličicama nedavno se na tržištu kolekcionarstva prodavao za 3.800 eura. Od tada Panini neprekidno izdaje albume za svako Svjetsko i Europsko prvenstvo (prvi europski album objavljen je 1980.), stvarajući tradiciju koja povezuje generacije.

Burne devedesete i povratak kući

Braća Panini zadržala su vlasništvo do 1988., kada tvrtku preuzima Maxwell Communications Corporation, britanska izdavačka kuća koja je željela proširiti poslovanje na europsko tržište. Nakon iznenadne smrti Roberta Maxwella početkom devedesetih, kompanija ponovno mijenja vlasnike, a nestabilno razdoblje dodatno se pojačava starenjem osnivača.

U razdoblju od 1994. do 1999. Marvel Entertainment postaje vlasnik Paninija, nastojeći spojiti svijet stripova i kolekcionarstva. Na prijelazu u novo stoljeće grupa talijanskih ulagača vraća brend u domaće ruke, formirajući Panini Group S.p.A. – kompaniju koja i danas posluje globalno, s istom strašću prema kolekcionarstvu i inovacijama.

Digitalni albumi i novo doba sakupljanja

Digitalna transformacija nije zaobišla ni Panini. Od 2014. godine, s pojavom prvog digitalnog albuma uz Svjetsko prvenstvo u Brazilu, kompanija nudi online platformu na kojoj kolekcionari mogu skupljati, razmjenjivati i kupovati sličice u digitalnom formatu.

Danas Panini surađuje s FIFA-om, UEFA-om, NBA-om i Marvelom, a digitalne kolekcije imaju milione korisnika širom svijeta. Istovremeno, fizičke sličice i dalje dominiraju tržištem – samo u Velikoj Britaniji, od prodaje sličica za SP 2014., Panini je ostvario prihod od 50 milijuna funti.

Tvrtka tako uspješno balansira između tradicije i inovacije, čuvajući emociju fizičkog listanja albuma, ali i prateći digitalne navike mlađih generacija. Dok se svijet polako prebacuje u virtualno okruženje, Paninijeve sličice i dalje se mijenjaju, tapkaju i čuvaju kao simbol kolekcionarskog entuzijazma i nostalgije.

Panini danas

Danas Panini Group zapošljava više od 1.200 ljudi u 12 zemalja i prisutan je na svim kontinentima. Kompanija objavljuje više od 1.000 izdanja godišnje – od nogometnih albuma i stripova do kolekcionarskih izdanja o filmovima, superherojima i sportskim legendama.

Kao što je i Giuseppe Panini vjerovao, svaka sličica nosi priču, a svaka kolekcija – uspomenu. Upravo ta emocija i jednostavna ideja iz malog kioska u Modeni ostaju srž jednog od najpoznatijih brendova u svijetu kolekcionarstva.